快訊

四技二專統測今第2天 突遇地震3大原則一次看

產量大崩8成5…口罩國家隊600廠 疫後剩不到百家

滯留鋒影響全台雷雨 吳德榮:今晚天氣好轉 周二再變天

紐時賞析/受虐待動物指控、疫情重創 知名馬戲團將捲土重來

重新關注表演者是玲玲馬戲團經重新構想後的表演核心。(紐約時報)
重新關注表演者是玲玲馬戲團經重新構想後的表演核心。(紐約時報)

No Face Paint or Animals? Yes, the Circus Is in Town.

沒動物、小丑不化妝 老馬戲團迎新風貌

There are no tigers and elephants; in fact, the only “animal” is an electric dog named Bailey. The clowns are still there, but hardly wear any makeup.

這裡沒有老虎和大象,事實上現場唯一的「動物」是隻名叫貝利的機器狗。小丑還在,但幾乎沒化妝。

Ringling Bros. and Barnum & Bailey Circus, that self-proclaimed greatest show on Earth, is back seven years after folding up its big top for what was feared to be the last time. The circus, which had toured with scant interruption since Ulysses S. Grant’s presidency, shuttered indefinitely in 2017 as it faced lagging ticket sales in the wake of its decision to stop featuring animals.

自詡是地球上最偉大表演的美國玲玲馬戲團,在人們憂心可能是最後一次收起其大帳篷的七年後,又回來了。玲玲馬戲團自格蘭特總統在任時就在各地巡演,幾乎沒有中斷,但在決定取消動物表演後面臨門票銷售低迷,而於2017年無限期停業。

Now as the show hits the road again for an initial run of 50 cities, audiences are encountering a human-focused spectacle that might leave it unrecognizable.

現在,隨著玲玲馬戲團又開始在50個城市演出,觀眾將看見一場以人為主的奇觀,變化之大或許會讓人認不出來。

It’s something of an unlikely comeback for the institution that has faced pop culture shifts, dwindling attendance and accusations of animal mistreatment. The pandemic hit a few years after the pachyderms packed up in 2016, making the return of the one-time touring staple even more of a question.

對於面臨流行文化轉變、觀眾逐漸減少和虐待動物指控的玲玲馬戲團而言,這是一次不太可能的捲土重來。2016年該團取消厚皮動物表演的數年後,疫情來襲,使這類一次性巡演回歸更成問題。

Performers such as high-wire walker Maria Pontigo worried the circus had packed up for good. “It’s not just a show,” she said, adding, “It’s an iconic institution of art.”

走鋼索特技演員瑪麗亞.龐蒂戈等表演者曾憂心,玲玲馬戲團已永遠停擺。她說:「這不僅是個表演,這是個代表性的藝術機構。」

As a child growing up in Chile, Pontigo watched her father perform his high-wire act.

龐蒂戈在智利長大,小時候看著自己的父親走鋼索表演。

She told herself that she’d be high up one day. Pontigo, 40, became part of the third generation of her family to perform with Ringling when she joined in 2008.

她告訴自己,總有一天也會在高處走鋼索。40歲的龐蒂戈2008年加入時,成為家族中第三代參與玲玲馬戲團的表演者。

Touring as part of the Lopez Troupe, Pontigo was back to her high-wire moves some 25 feet in the air.

作為洛佩茲劇團的一員,龐蒂戈回到25英尺的高處走鋼索。

The focus on performers — human cannonballs, acrobats and now BMX riders — was central to Juliette Feld Grossman’s reimagining of the circus, which began in 2019, three years after she took over as chief operating officer for Feld Entertainment, the family company that runs the circus. Irvin Feld, her grandfather, purchased it from the Ringling Bros. nearly 60 years ago and Feld Grossman, 40, has been immersed in the circus for as long as she can remember.

重心放在人體砲彈、特技演員和現今的BMX單車表演等真人表演者,是茱麗葉.費爾德.格羅斯曼2019年開始重新構思玲玲馬戲團的核心,當時她已接任營運該馬戲團的家族企業「費爾德娛樂」營運長達三年。她的爺爺費爾德近60年前向「玲玲兄弟」買下這個馬戲團,而40歲的費爾德.格羅斯曼自有記憶以來就一直沉浸在馬戲團。

She knew the show needed an update but had a responsibility to keep “delivering those experiences that turned into those lifelong memories,” Feld Grossman said. “Out of all that soul-searching, the answer really was that the performers are the heart of our show. They’re the people and people come to Ringling to connect with others.”

費爾德.格羅斯曼表示,她知道表演需要更新,但她有責任繼續「提供那些會成為終生回憶的體驗」,「經過自我反省,答案確實是表演者是我們演出的核心。他們就是人民,而人們來到玲玲馬戲團與其他人產生連結」。

文/Jonathan Abrams 譯/羅方妤

疫情 紐時賞析 美國 虐待動物 觀眾

延伸閱讀

紐時賞析/10年前開始禁用一次性塑膠袋 加州人去年塑膠袋丟棄量反增

紐時賞析/有多值錢?太平洋島嶼紐埃為2字母的網域名爭逾20年

紐時賞析/情勢不樂觀…俄烏戰爭進入第三年 分析師:守住戰線是烏最佳狀況

「馬戲迷」不能錯過!柬埔寨、台灣知名馬戲團屏東登台

相關新聞

生在學霸世家 媽媽還是史丹佛教授 卻不愛讀書只想當明星》演員蜜兒:謝謝媽媽挺我追夢

在史丹佛任教多年,郭岱君直言,她看過太多「不快樂的學霸」了,即便女兒不擅長讀書,她也試著放下期待,並在學習放手的過程中發現:讓孩子長成自己的模樣,才是真正愛孩子。

北一女市長獎、柏克萊跳級畢業,學霸工程師Kelly:掌握4訣竅,考高分沒有想像中的那麼難

北一女數資班、柏克萊資工系、灣區軟體工程師、新銳網紅YouTuber…「確實常被人家說,我是人生勝利組,不過,我從小就超級認真的,很自律,會給自己目標,然後一直前進。」Kelly Tsai說。

大學重考、端盤洗碗 他從「魯蛇」變大學教授:若孩子找不到學習動機和目標 就讓他去做這些事

中原大學教育所副教授簡志峰念國、高中時,在班上的成績倒數、大學重考、研究所考了10間,全部名落孫山。大學畢業後去美國做餐飲,直到26歲才找到學習的動機,下定決心重拾書本。

閱讀數學/曆法背後的數學原理

「單位」是數學課裡很重要的單元,像是公尺、公斤、公升。有了他們才能測量長度、重量、容量...

閱讀數學/孔子最常點名誰?

《論語》應該是所有台灣人在求學期間,多少都讀過、背過、默寫過好多篇的經典古文...

閱讀數學/台灣人多愛去日本旅遊? 消費力驚人的台灣旅客

三四月,正是櫻花綻放的季節!去年此時,東亞各國剛走出疫情的陰霾,大家都在討論「報復性出國」,但在過去兩年動盪的經濟情勢當中...

商品推薦

udn討論區

0 則留言
規範
  • 張貼文章或下標籤,不得有違法或侵害他人權益之言論,違者應自負法律責任。
  • 對於明知不實或過度情緒謾罵之言論,經網友檢舉或本網站發現,聯合新聞網有權逕予刪除文章、停權或解除會員資格。不同意上述規範者,請勿張貼文章。
  • 對於無意義、與本文無關、明知不實、謾罵之標籤,聯合新聞網有權逕予刪除標籤、停權或解除會員資格。不同意上述規範者,請勿下標籤。
  • 凡「暱稱」涉及謾罵、髒話穢言、侵害他人權利,聯合新聞網有權逕予刪除發言文章、停權或解除會員資格。不同意上述規範者,請勿張貼文章。